Lofoten! - Reisverslag uit Bredbyn, Zweden van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu Lofoten! - Reisverslag uit Bredbyn, Zweden van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu

Lofoten!

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

14 Juni 2018 | Zweden, Bredbyn

Wederom een wauw wauw wauw! Zet Noorwegen hoog op je lijstje voor toekomstige vakantie landen, fantastisch. Afgelopen week waren we op de Lofoten, welke goed scoren op alle lijstjes.. helemaal waar! Spectaculair was de aankomst met de bepoedersuikerde bergen, schitterend stukje gereden in het avondlicht, wauw meteen wisten we dat de overtocht het meer dan waard was. Op naar een camperplek beschreven met schitterend uitzicht maar met de ramen dicht roken we een vislucht.. een blik naar rechts en daar zagen we miljoenen vissen die hingen te drogen prachtig en wonderbaarlijk geen enkele vogel.. geen Karel de meeuw uit pluk met zijn meeuwenvrienden. Nog nooit ergens gezien maar ook geen idee wat ze ermee doen, prachtige foto’s dat wel maar niet echt een plek om te slapen. Naar de camping dan maar. Ook hier een fantastisch uitzicht over zee en warme douches goeie deal dus.

Prachtig, het camperen door/ over de Lofoten met aan iedere kant een ander uitzicht. Besneeuwde bergen, met van dat vers gevallen poedersneeuw, vergezichten met bergen in allerlei hoogtes, de oceaan in de zon, mist, picture perfect blauwe luchten, regen..alles! Wisselvallig, dat ook. Zo kan het zijn dat je een prachtige fotogenieke berg ziet, even uitstappen dus, je wandelt om de camper heen voor een nog beter shot..weg berg. Helemaal in de mist. Hmm toch jammer. Wel fijn dat hij na een bakje koffie met vika moment gewoon weer terug is.

We begonnen onze Lofoten reis in Moskenes en trokken naar het noorden. Overal hangt vis te drogen aan houten rekken. De kabeljauw wordt rond februari en maart gevangen en dan opgehangen. Erg leuk om te zien, wel iets minder om te ruiken. Alleen het rondrijden zelf is al de moeite waard. We dachten eerst nog een wandeling naar een top te maken voor een nog mooier 360graden uitzicht maar ja die regen hè. Het weer veranderde per minuut, dus voor een uurtje wandelen zou je het sowieso niet droog houden. Ook voor Lise in de draagzak wellicht niet het leukste. Omdat we nog boven de poolgrens zijn is het dus een tikkeltje frisser dan we de afgelopen weken gewend waren. De jurkjes kunnen opgeborgen, de laagjes erbij gepakt. We staan een nacht op een parking bij een weiland, tussen de schapen met fantastisch uitzicht over zee en prachtige bergen. Lekker spelen in skipak op het mooie zandstrand. Daarna snel naar binnen voor warme melk en koffie en gezellig family time op het grote bed. Ook kon Lise vanachter het grote raam op het bed de schapen goed zien, dikke pret dus. We hebben verder nog wat tussenstops bij originele dorpjes, soms wat vergane glorie en genieten van het onderweg zijn en schieten onze camera vol.

Niet alleen op land zijn de Lofoten interessant, ook op zee valt er wat te spotten. Hier leven de beroemde papagaaiduikers en heb je grote kans op het zien van walvissen tijdens een walvis safari. Boeken die tour! In Nieuw Zeeland en Argentinië hebben we ze destijds gemist dus nu, inmiddels met onze fantastische meiden een nieuwe kans op een onvergetelijk moment. En dát was het! Wat ontzettend stoer om samen met onze meiden op een wild schommelende boot dat reusachtige dier te zien! Isabel blijkt echte zeebenen te hebben, samen stonden we op de hogere loopbrug vanwaar we dit gigantische beest veel beter konden zien. Wauw mam wat is dit gaaf hè! Een aantal minuten water blazen boven, een 20/30 minuten onder.. omdat hij de eerste keer naar beneden ging zonder echt te duiken bleven we soort van schommelend wachten op nog zo’n sessie inclusief prachtige duik met typerende dubbele staart. Er zijn zelfs foto’s van. Ook worden er nog dagelijks mooie tekeningen van gemaakt.

De potvis was ook meteen het noordelijkste puntje van onze reis, het is tijd om weer af te zakken richting het zuiden. Op zoek naar warmer weer en nieuwe dingen om te zien. De volgende dag eerst nog even een bezoekje aan het potvis museum, gister hadden we daar het masterpiece gemist, een opgezette potvis die jaren geleden was aangespoeld. De eigenaar doet snel even de winkel en receptie op slot en vertelt ons bevlogen over de zee beesten. Nu pas kun je goed zien hoe groot ze echt zijn, we krijgen nog meer respect voor ze, wat een fascinerende dieren..

We gaan door, we hebben nog veel lange kilometers te rijden, eerst terug naar de vaste kust van Noorwegen, Narvik, waar het land maar 6 km breed is, en dan de oversteek maken naar Zweden. We komen aan in Zweeds Lapland. Hier woont nog de originele Sami bevolking. Niet meer trekkend in hutjes achter de rendieren aan, maar toch proberen ze hun eigen cultuur te bewaken. Verder wordt de wildernis alleen ontsloten door een treinspoor en een snelweg, aangelegd voor de mijnbouw. Hier worden grote voorraden, ijzer, zilver en goud uit de grond gehaald. Wij kunnen het allemaal goed zien vanuit de camper en rijden erdoorheen.

De eerste stop is het wereldberoemde Icehotel, of het paleis van prinses Elsa uit Frozen zoals Isabel al snel ziet. Wauw wat indrukwekkend te zien, dit ijshotel met alles gemaakt van ijs. Zelfs de kroonluchters zijn behangen met ijskristallen. Er zijn 20 kamers die je kunt boeken, je slaapt dan op een rendier vachtje en een bed van ijs. Van slapen komt over het algemeen weinig, daarom kun je voor de volgende dag een normale hotelkamer boeken, waar veel gebruik van wordt gemaakt. Alle kamers hebben een eigen thema en we mogen ze allemaal bekijken. Isabel krijgt nog een zilveren cape om haar warm te houden, nu lijkt ze helemaal op haar favoriete prinses Elsa! Wat een avontuur en wat schitterend!

Door over de taiga, het landschap van dennenbomen, meren en moerassen. Uitstekende plek om rendieren te spotten, maar tot nu toe ontdekken we alleen muggen! Daar waren we al voor gewaarschuwd. Over de Inlandsvage rijdt het goed door naar beneden. We besluiten door te gaan over deze weg en de kust even te laten wachten. Er is nog meer wildlife te zien. Inmiddels is het woensdag en zijn we met de wildernis route begonnen.. voor we het hoogste punt bereikten geen enkel dier gezien terwijl we gisteren meerdere malen kuddes rendieren gespot hebben naast de weg grazende of overstekende vlak voor een auto of even een eindje met ons mee wandelden om toch met de hele groep over te steken en aan de andere kant verder te grazen. Tja geen wonder dat je dan a la Australië met zijn kangoeroes de kadaver achtige resten langs te kant spot. Zonde zijn zulke prachtige dieren met een soort fluwelen gewei. Vooral de kleintjes, kalfjes? Superschattig!

De route rijden we niet helemaal af en we overnachten op een camping die zo typisch is voor deze verlaten omgeving. Alles is al 30 jaar geleden afgeschreven en sindsdien is er niks meer aangeraakt. Hopeloos. Maar we zijn hier niet voor niks, de grootste populatie bruine beren leeft in dit gebied, en er is een goede kans om ze te zien. Dat willen we niet missen, on the road! Hoewel de kans natuurlijk erg klein is om deze schuwe verlegen dieren te zien, houden we onze ogen goed open. En daar, opeens, aan de kant van de weg! Een beer! Snel schiet hij het bos in als hij ons ziet, maar wij hebben hem kunnen spotten. Yes! Wat geweldig.

Zo net zijn we ingecheckt bij een camping vlakbij het begin van de hoge kust. Wi-Fi, WK, speeltuin en zwembad, alles is er. Alles geen mens die het weet lijkt het. Wij gaan ervan genieten en sturen volgende week weer een update. Bedankt voor alle reacties, super leuk en tot snel. Liefs ons

• 14 Juni 2018 - 20:53

Gré En Koop Bosma:

Jullie beleven heel wat. Mooi verhaal met mooie foto's

• 15 Juni 2018 - 07:43

Albert En Ineke:

Wat een mooi verhaal weer. En de foto's erbij prachtig!

• 16 Juni 2018 - 01:11

Yvonne En Rene:

Geweldig het ijshotel! Zou ik zo graag eens bezoeken. Ben nu al weer benieuwd naar het volgende verslag.