Höga Kusten en Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu Höga Kusten en Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu

Höga Kusten en Stockholm

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

21 Juni 2018 | Zweden, Stockholm

We zijn aanbeland in Stockholm, op een camperplaats vlakbij het centrum. De meiden spelen in het speeltuintje in het park ernaast, wij hebben even tijd voor een update.

Vorige week vrijdag hebben we sochtends eerst heerlijk gezwommen in het zwembad naast de camping. In de openlucht, maar wel verwarmd deze keer en met een lekker zonnetje erbij. Smiddags verder, een klein stukje maar, we hebben de laatste dagen meer dan genoeg gereden en komen uit in Örnsköldsvik. Lokaal ook wel bekend al Övik, wat een heel stuk makkelijker uit te spreken is. We staan op een mooi plekje dichtbij de haven en een levensgroot schaakspel, waar Izzy en Geert savonds de grootmeesters nadoen. Helaas pap, weer verloren!

Övik is ook de start van de streek die hier de Höga Kusten wordt genoemd (hoge kust) een must see volgens veel gidsen. De volgende dag rijden we erlangs, van de snelweg af, op zoek naar al dat moois. Het is vooral een streek waar je veel kunt wandelen. De plaatsjes waar wij komen zijn mooi, maar niet spectaculair. Aan het einde ligt de Höga Kusten brug, een ontwerp die is afgekeken van de Golden Gate Bridge in San Francisco, alleen de rode kleur ontbreekt. Bij het uitzichtpunt ernaast is er een geweldige speeltuin, waar Isabel al snel in de waterstralen zit. Ook is er het eindpunt van de Hoga kusten ultra trail, die blijkt om middernacht gestart te zijn in Övik en volgt de 129km wandelroute langs de kust. Geert kijkt er met veel respect naar, tikkie jaloers, dat wil ik ook! Op de camping die avond herkennen we een deelneemster, volgens haar was het goed te doen, en was ze zelfs wat ‘undertrained’. Hmmm, jaja. Het lijkt ons niet dat je met te weinig training als eerste over de finish komt bij de dames in 16uur trail runnen, maar goed. Eerst tijd voor een buurtbiertje en een wijntje aan het strandje bij het meer.

Volledig geïnspireerd door de ervaring van de dag ervoor besluit Geert zijn zwemtraining weer op te pakken. Als na 5 minuten pas 1 kleine plons gemaakt is, zit het er al weer op. Lekker zo'n rustige ochtend. Door naar het zuiden, naar Gävle. De plaats in het stadje tegenover de koffiefabriek is helaas vol, dus rijden we verder naar een camping verderop. Een oase van rust in een verder dure omgeving aan de kust. Lekkere plek om een stukje te hardlopen, sportieve dag zeg. De volgende dag nemen we een kijkje in het stadje zelf. Het is matchday voor Zweden, vandaag spelen we tegen Zuid Korea. Met de meiden in het geel van Zweden kijken we het eerste stukje van de wedstrijd in de tent op het grote plein, die uiteindelijk door ons wordt gewonnen. De volgende tegenstander wordt Duitsland, die moeten we ook kunnen pakken.

On the road again, het is volop aardbeienseizoen en overal staan stalletjes langs de weg. Heerlijk! Met de camper vol aardbeien rijden we verder, en komen langs Gammle (oud) Uppsala. Deze omgeving wordt al duizendenjaren bewoond, en de drie grote bergen die er liggen zijn grafheuvels van oude viking koningen. Leuk om te zien, de meiden vinden in het oude kerkje erbij direct een speelhoekje en willen eigenlijk niet meer weg. Met bijbelkaartjes en tekeningen gaan we weer op pad. We vinden een prachtige plek aan een meer, bezocht door de lokale bevolking, maar na bbq-tijd helemaal verlaten. Een geweldige plek om te voetballen op het gras en smorgens een frisse duik te nemen. Wat een mooie plek om te overnachten en wat is het toch heerlijk om met zijn allen in de camper op reis te zijn, we genieten van deze ultieme vrijheid.

Vandaag rijden we vanaf Uppsala naar Stockholm. We stoppen bij Sigtuna, het oudste stadje van Zweden, en komen vrijwel meteen in een superleuk binnenstadje uit die druk bevolkt wordt met allemaal leuke winkeltjes en cafés. Een ijsje voor ons en we moeten nog op zoek naar de runestenen die overal staan. Deze stenen zijn ooit ingekerfd met Rune schrift, en staan in dit gedeelte van Zweden overal. Wij vinden er eentje ter ere van een koning. Verder maar weer, aan het einde van de dag komen we aan in Stockholm. Opeens is er file, dat hebben we al weken niet meer gehad in de dunbevolkte gebieden! Stockholm is dan ook de grootste stad sinds Kopenhagen die we tegenkomen. Gebouwd op 14 eilanden is het omgeven door water en bos. De plaats waar wij staan is op Langholmen (lang eiland) , een voormalige gevangenis, maar nu door de locals in gebruik als recreatie gebied. Een heerlijke plek om te staan, en de perfecte locatie om de stad in te gaan. We zijn op tijd, het is lekker weer, en kunnen savonds nog mooi de stad in. Op de fiets uiteraard, eerst langs de kade met uitzicht op de stad, naar het oude gedeelte van Stockholm (Gammle Stan). Op dit eiland is Stockholm ooit gesticht en hier zijn de oude straten, stegen, kerken en gebouwen nog te vinden. Wat een prachtige stad! Nooit geweten dat Stockholm zo’n mooie stad is! Ons bevalt het wel. Op de toeristen na ziet iedereen er uberhip uit en alle terrassen en cafés zijn druk bezet.

De volgende dag gaan we weer de stad in, om ook de andere wijken te bezoeken. Onderweg worden we aangesproken door een vriendelijke politieman, die buiten diensttijd bezoekers wijst op de Zweedse verkeersregels. Kinderen moeten een helm op, anders niet fietsen. Hij is ook bereid zijn collega’s te bellen indien we niet verder gaan lopen. De boodschap is ons duidelijk, dat wordt lopen. Gekke Nederlanders. Lopen beperkt onze actieradius, maar we kunnen in ieder geval door. Van het imposante stadhuis, naar de drukke winkelstraat. Fika bij Wayne’s coffee, een soort Starbucks maar dan leuk, richting camper. Het laatste stuk leent zich uitstekend om te fietsen. Geert plant aan het einde van de dag nog een cityrun door het zelfs voor Stockholmse begrippen hippe Söderalm. Dit lijkt ons een stad waar we nog wel eens terugkomen, perfect voor een citytrip.

Morgen gaan we weer verder. We hebben nog ongeveer een week om thuis te komen, en we hebben nog plannen genoeg! Te beginnen met het midzomerfeest wat hier altijd wordt gevierd, daarover de volgende keer meer. Heel veel liefs van ons! Adjö

• 24 Juni 2018 - 16:03

Lammy En Roelof:

Mooi dat jullie zo genieten samen. Wij zijn net terug van een trip naar Thuringen; ook een mooi stuk van Duitsland om door heen te trekken.

Groet uit Drenthe van L&R.

• 28 Juni 2018 - 19:33

Gré En Koop Bosma:

Van uit Oostenrijk nog veel mooie dagen gewenst