Trollentrap, Trondheim en de Noordpoolcirkel - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu Trollentrap, Trondheim en de Noordpoolcirkel - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu

Trollentrap, Trondheim en de Noordpoolcirkel

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

06 Juni 2018 | Noorwegen, Bodø

Hallo allemaal. Daar zijn we weer, nog steeds vanuit het prachtige Noorwegen en we staan te wachten om mee mogen op de veerpont naar de Lofoten. Een eilandengroep bovenin Noorwegen welke vaak verkozen worden tot de meest mooie eilanden ter wereld! Daar willen wij ook naartoe! Het is nog winterdienstregeling dus gaan er maar 2 per dag. Dat betekent op tijd in de rij gaan staan voor de middagpendel, anders wordt het midden in de nacht voordat je met de tweede kunt. Mooi tijd om even te shoppen in Bodø vandaag, wat goed gelukt is! Jurkjes, sportkleding en wijn! Dat wordt hier alleen verkocht door winkels van de staat, de Vinmonopolet, tegen speciaal (duur) tarief. Zal wel bedoeld zijn om de Noren van de drank af te houden, maar aan de volle terrassen te zien lukt dat maar matig. Maar we hebben nu mooi tijd om een stukje te tikken.

Afgelopen week zijn we vanaf de prachtige plek aan het Geirangerfjord op pad geweest met een rondvaartbootje door het fjord heen. Dit fjord staat bekend om zijn steile wanden en smalle doorgang. Hoewel Isabel het jammer vindt dat we niet met een groot cruiseschip gaan (waar zelfs een zwembad op is!) wordt dit bootje ook goedgekeurd. Leuk om te zien allemaal, maar niet een enorme belevenis. Het uitzicht van gister bij aankomst, en het uitzicht als we vandaag het dal weer verlaten is minstens zo spectaculair.

Verder dus maar weer, we slaan Ålesund over, maar steken door over een bergpas die de Trollstigen (trollentrap) heet. Die is echt spectaculair! De weg omhoog is rustig en glooiend met mooie uitzichten. Bovenop is een bezoekerscentrum met de onvermijdelijke trollen overal en een mooi aangelegd looppad naar het uitkijkpunt. Daar kijk je bovenop de rivier met een naar beneden denderende waterval, die uitmondt in het fjord bij het stadje verder het dal in. Hier is ook de weg te zien die we moeten volgen in de afdaling. Elf scherpe haarspeldbochten liggen hier op ons te wachten, schitterend! Laat die noren maar wegen bouwen. Thuis maar even een aflevering Top Gear opzoeken; Captain Slow, Jeremy en Hammond zijn hier vast geweest. Voor vandaag is het mooi geweest, we overnachten op een camping met… Trollen!!

We laten het fjordengebied achter ons als we Molde binnenrijden. Bloemenstad volgens de boeken, uitgebloeid volgens ons. Lunch bovenop een uitkijkpunt waar ruim 200 bergtoppen te zien zijn geeft een indrukwekkende laatste blik op het fjordengebied. Fjorden, bergpassen langs sneeuw, gletsjers en schitterende watervallen, wat een geweldige ervaring. Wij rijden die dag verder via een weg langs de kust die vanwege alle bruggen en fjorden ook wel de great ocean road wordt genoemd, door naar Kristiansund. Snel nog even zwemmen in het zwembad met Izzy, die stelt zich bij vakantie zwemmeertjes voor, helaas hebben we daar nog niet veel van gezien die warm genoeg waren.

De ziekenboeg is geopend, dat kan natuurlijk ook! Buikgriep en geen eetlust is niet erg, maar kan wel heel vervelend zijn. Het versterkt ook het gevoel van gemis. We beleven veel, maar missen ook het nodige. Schoolreisjes, vriendinnen, familie, verjaardagen en andere gebeurtenissen halen ons in. We zijn ongeveer op de helft van onze reis en hebben allemaal wel even een momentje. Het hoort erbij, zoals het opgekomen is, zal het ook weer gaan. Gelukkig is er tegenwoordig zoiets als Whatsapp en internet om met iedereen in contact te blijven. We krijgen zelfs al voicechat van oma Jantje!

Een rustig dagje vandaag brengt ons tot in Trondheim. Tot onze verrassing geen camperplaats met keurige 60+’ers in een camper, maar mensen die met hardrock voor hun camper zitten pils te drinken. Motor ernaast, t-shirt van Iron Maiden aan. Blijkt er morgen Rockheim te zijn, twee dagen headbangen op Volbeat en Iron Maiden. Dat kan nog een dolle nacht worden! Uiteindelijk horen we na tienen alleen onze yahtzee spelende buren, en stellen ons zo voor dat er een rocker naartoe loopt met de vraag of het wat zachter kan, omdat ze morgen een druk programma hebben.

Geert gaat de volgende ochtend de stad in met de meiden. Op de fiets uiteraard. Van de studentikoze sfeer was weinig te merken, er was een grote Duitse cruiser aangemeerd. Maar wat een leuke stad is Trondheim, geweldig!
Die middag rijden we verder, we hebben besloten door te gaan naar boven. De Noordkaap zal het niet worden hoewel het niet eens veel verder terug rijden is, maar als we de Lofoten willen bereiken hebben we nog een aantal lange kilometers voor de boeg. De wegen in Noorwegen zijn goed, maar meestal tweebaans (of smaller) en de gemiddelde snelheid en afstand per dag ligt niet hoog. De Lofoten liggen een flink stuk noordelijker, maar de weg rijdt goed door en binnen een paar dagen moeten we heel ver kunnen komen. We laten het mooie weer ook achter ons, boven Trondheim is het minder. Maar het is de hele tijd zo ontzettend mooi geweest, wat minder mooi weer moeten we ook aankunnen!

Het is tijd voor wildlife, we hebben steden gezien, prachtige landschappen en een heerlijke strandvakantie gehad, maar nog niets van de Noorse Big Five. De zeearenden, elanden, rendieren, husky honden en walvissen hebben zich voor ons verborgen gehouden. Sochtends blijken we op een uurtje rijden van de dierentuin te zijn, met allemaal inheemse dieren. Mooie plek om alvast te oefenen op de Big Five. Een supermooi en rustig park, met bruine beren, lynxen, rendieren een grote speeltuin, en elanden uiteraard. Op de laatste hoeven we niet meer te oefenen, die hadden we onderweg vanochtend al langs de kant van de weg gespot!! Wat een grote mooie beesten zijn dat zeg! Smiddags spotten we zelfs de tweede!

De dag erop komen we langs de Noordpoolcirkel. Een fictieve lijn met een bezoekerscentrum erbij. Hier ligt het punt dat de zon rond 21 juni niet meer ondergaat, de middernachtzon. Nu was de zon al onze betrouwbaarste metgezel, met diensten van zo'n 22 uur, die alleen tussen twaalf en twee snachts even verdwijnt. Donker wordt het niet en wennen doet het ook niet. Vooral savonds is er geen enkele aanleiding te gaan slapen, vinden ook de meiden. Uitslapen doen ze dan gelukkig wel weer! De noordpoolcirkel doet zijn naam eer aan, het ligt op een kale hoogvlakte waar het hard waait en zelfs sneeuwt. Dat zijn we niet meer gewend, maar het maakt het wel een mooi moment. Het certificaat dat bewijst dat we er geweest zijn laten we voor wat het is, wij gaan weer verder.

Vandaag zijn we dus vroeg aangekomen bij de ferry, waar we inmiddels op zitten. Helaas blijkt de overtocht van ruim drie uur te veel om in de camper te blijven. Stiekem hadden we ons wel verheugd op leuke spelletjes middag. Maar het autodek moet leeg en we verblijven de overtocht in de passagiersruimte. Niet echt voorbereid, schommelend en met 2 meiden die aandacht vragen zijn we blij dat we niet een hut geboekt hebben op een volgende veerboot die ons van de Lofoten naar de Noordkaap zou brengen. Als 3 uur al niet meevalt, dan zal anderhalve dag helemaal geen pretje zijn! We zijn er bijna en het uitzicht bij aankomst maakt veel goed! De Lofoten staat op lijstjes van mooiste bestemmingen ter wereld, en wij staan op het punt dat allemaal te gaan zien. Dat volgt in het volgende verslag. Veel liefs van ons!

• 07 Juni 2018 - 13:33

Gré En Koop:

Volgens ons mond deze reis uit in een boek met een goed verhaal en veel foto's.

• 14 Juni 2018 - 13:35

Bjorn:

Leuk om jullie reisverslag te lezen!
    Veel plezier nog en succes met de 2e helft.
    Bjorn

• 16 Juni 2018 - 01:02

Yvonne En Rene:

Weer even tijd om te lezen ipv te appen. Klinkt weer jaloersmakend mooi!!!!