Sabah - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu Sabah - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu

Sabah

Door: Geert en Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

24 Oktober 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo allemaal,
even weer een update, maar nu vanuit Kuala Lumpur. Daar zijn we vandaag aangekomen na een reis vanuit Kota Kinabalu (via Miri). Afgelopen maandag zijn we vertrokken naar Kota Kinabalu, dat is de hoofdstad van de staat Sabah. Samen met de staat Sarawak vormen ze het Maleisisch Borneo. Dinsdag zijn we doorgegaan naar Kota Kinabalu National Park. Dit ligt ongeveer 90 kilometer buiten KK (zoals iedereen hier kota kinabalu noemt). In een volgepakte oude minibus doe je daar minimaal 2 uur over, ondertussen door alles en iedereen ingehaald omdat de bus slecht over de bergen kan komen. Maar we zijn er gekomen. In het park ligt Mount Kinabalu, met een hoogt van ongeveer 4km de hoogste berg in zuidoost Azie. Na ingecheckt te hebben bij het muffe en vochtige Rose Cabin was het een prima 20 minuten lopen naar het park. Daar hebben we een paar routes kunnen lopen voordat de onwijze regen hier naar beneden kwam. Ondanks dat het regenseizoen hier pas over een paar weken begint en iedereen zegt dat die regen niet gewoon is, regent het toch bijna iedere dag. Hard, maar vaak is het zo weer over. Dinsdag niet. Toen regende het erg hard en lang. Gelukkig konden we in een hutje schuilen, nadat onze regenjas dienst weigerde.... Nadat het eidelijk was opgehouden, waren de routes naar beneden veranderd in riviertjes. Lastig, maar leuk en spectaculair. En ongelooflijk hoe waterdicht schoenen kunnen zijn, goede aankoop! Na een natte middag in het park, met de (vermoedelijke) berg in de wolken was het een natte 30 minuten terug naar ons warme en comfortabele hostel.
De volgende ochtend haddden we vanuit ons hostel een schitterend uitzicht op de mount kinabalu! Een vrolijke 20 minuten naar het park, waar we begonnen zijn aan de klim richting de top. En dan met name richting de top. De meest gestelde vraag is of je ook naar de 'summit' gaat. Daarmee wordt bedoeld of je de hele berg gaat beklimmen. Maar dat is nog niet zo eenvoudig, je hebt een pas nodig, een gids en twee dagen tijd. Hoewel sommige beklimmers het sneller doen. Er is dit weekend de jaarlijke race naar de top, het record staat op 2 uur en 46 minuten. Dat is dus in totaal 24km, naar boven En naar beneden!!! Zelf dachten we ongeveer een vergelijkbare tijd neer te kunnen zetten: 2 minuten en 46 uur ;-). Lekker overgeslagen dus. Wel heerlijk gewandeld naar 2km hoogte met steeds een nieuw uitzicht op de berg. Totdat het uiteraard weer begon te stortbuimoesonregenen... Een zeiknatte rennende en schuilende 2 uur later waren we alweer bij ons comfortabele, klamme muffe hostel aangekomen...
Afgelopen donderdag zijn we naar Poring Hotsprings geweest om eens lekker te relaxen. Het is een soort kruising tussen een soort spa en een badhuis. We hoorden dat het onwijs mee of tegen kan vallen en we neigen toch naar het laatste.. Er was ook nog een soort boomkroonpad, wat wel prima was. Door dus naar de Sabah Tea Garden: hectares vol theestruiken zover je kunt kijken en het rook er heerlijk. Jammer genoeg waren we te laat voor de rondleiding, maar de fabriek was volop in bedrijf en we hebben nog wat foto's kunnen sneaken. Daarna de heerlijkste kop thee ever (volgens Geert, het bestaat!).
De terugweg leek lastig, alleen al het kilometerslange bergachtige sintelweggetje met 20kg bagage de man terug naar de hoofdweg, zagen we niet naar uit. En daarna nog hopen dat een expressbus langskwam en ons meenam naar KK.. Maar gelukkig stopte er een stelletje die voorstelde om ons mee te nemen naar KK en ons af te zetten voor ons hostel! Dikke mazzel voor ons dus.
Vrijdag was helemaal top, we zijn met een bootje naar een van de vijf eilandjes geweest die voor de kust van KK liggen. Zit over ons maar niet in, alle voorstellingen die je hebt bij een bounty eiland zijn helemaal waar! Witte stranden, blauwe heldere zee en een stralende zon. Je kon er fantastisch snorkelen: meteen voor de kust waren er al mooie koraalriffen met allemaal schitterende vissen (en inktvissen, zeesterren, kleine haaitjes, zeekomkommers). Echt fantastisch, gaan we in australie zeker weer doen!!!
Vandaag naar KL (Kuala lumpur) gevlogen en tickets kunnen bemachtigen voor de MotoGP!!!! Lekker op de hoofdtribune, zodat we Rossi goed vanaf pole position kunnen zien starten!! Nu al onwijze zin in!!
Leuk dat iedereen ons volgt en erg leuk om al jullie reacties te lezen! Dikke kus van ons!!!
Geert en Annemieke

• 24 Oktober 2009 - 14:33

Thea:

Wauw weer een gaaf verhaal+ mooie foto's. Ik kom net van buiten waar het al een poosje van die viese miezerige regen valt en waar je zo koud van word en dan lees ik gelijk jullie verhaal over een bounty strand, met heerlijke zon en..... nou lijkt me heerlijk. En moedig Rossi maar flink aan. Groetjes van 't Heuveltje.

• 24 Oktober 2009 - 15:39

Men&mevr Leerdam ;-):

Hallo lieverds! natuurlijk weer even een korte reactie vanuit Hardenberg! MmMm heb je ook een pakje thee meegenomen..lijkt me lekker haha.
    Wij zijn net terug uit Maastricht, Antwerpen en Zeeland...jaja wij hebben ook een reisje gemaakt hihi.
    Veel plezier bij de GP, helaas bij deze race geen pannenkoeken van Appie, koude speklappies enz.
    Kussss

• 24 Oktober 2009 - 16:32

Mariët:

Hé, ja ja, ik heb jullie gevonden!!
    Wat ben ik ontzettend jaloers zeg!! Geweldig wat jullie allemaal meemaken en zien. Blijf vooral genieten daar en ik zal het met jullie verhalen moeten doen.
    Dikke kus van ons allemaal vanuit het miezerige Drogtzee.

• 24 Oktober 2009 - 21:22

Theresia:

He lieverds, wat een prachtige foto's. En wat een genietende gezichten van jullie daarop!!! Super zeg. Wij hebben vandaag bijna alle spullen van de boekweitstraat verhuisd naar hier, een grote puinhoop dus en geen ruimte meer over...
    Affijn hoeven wij ons ook niet te vervelen komende week.
    Heel veel plezier met de voortzetting van jullie reis en veel liefs, Theresia

• 25 Oktober 2009 - 09:29

Tanja En Elmar:

He toppers,

Zo te lezen vermaken jullie je uitstekend, Annemieke, wellicht is het mogelijk je eigen thee plantage thuis te krijgen (kan Geert een keer echt lekkere thee voor je maken ;-) ). Aan de foto's te zien hebben jullie daar echt een mega gave omgeving. Super. Even een klein dingetje voor mij, Dat snorkelen zou ik dat ook gaaf vinden? Dan moet ik Tanja overhalen om daar naartoe te gaan.

Gisteren (24okt) hebben wij een modeshow gelopen in Assen en daar kreeg ik op een gegeven moment een bounty dat was echt lekker op dat moment dus als jullie het ook zo hebben ervaren dan delen we toch ff iets met elkaar.

Veel succes en reisplezier. Geniet ervan samen.

Groetjes, Tanja en Elmar

• 26 Oktober 2009 - 15:59

Agnes:

hey,
    Wat zien en doen jullie veel! En wat ziet het er daar mooi uit! Klinkt echt super!

Groetjes

• 27 Oktober 2009 - 15:03

Krista, Kees En Bert:

Hey Geert en Annemieke,

Ziet er allemaal heel mooi uit daar! En wij zitten hier maar te huilen in de pikdonkere LNV-kelder met een zwarte doek voor onze kop... ;-)

Nog veel plezier!

Groetjes,

Krista, Kees en Bert

• 28 Oktober 2009 - 14:55

Albert En Ineke:

Hé toppertjes,

Verdiend het nog een beetje Geert? Thee plukken? :)
    De foto's zijn idd prachtig. Scroll meestal gelijk even door naar de foto's. Hoe was de GP? Leuke dag gehad? Jullie hebben zeker de speklapjes en pannekoeken gemist....
    We wachten op jullie volgende reisavonturen.
    Lieve groeten vanaf de Kooyplassse.

• 28 Oktober 2009 - 18:58

Tynke:

Hoi Geert en Annemieke,

Wat een gave dingen maken jullie mee! Prachtige foto's ook, het ziet er warmer uit dan hier in Noorwegen ;-). Veel plezier nog!

Groetjes Tynke

• 28 Oktober 2009 - 20:48

Marije & Bjorn:

Hallo Wereldreizigers!

Dank je wel dat jullie Rossi zo goed hebben aangemoedigd in Maleisie! Het heeft gewerkt :-)

Geert, Pas op dat je baard niet te lang wordt, dan struikel je er misschien nog over.

Leuke om jullie verhalen zo te lezen. We hebben er ook meteen weer zin in om op pad te gaan.

Groetjes en geniet ervan!

• 29 Oktober 2009 - 10:58

Tante Klaasje:

Hoi wereldreizigers
    Fijn dat jullie zo genieten en dat jullie ons ook mee laten genieten van spinnen regen tot bounty stranden
    Ben je niet moe vanalles wat je ziet?
    geniet lekker verder groetjes uit Ommen

• 30 Oktober 2009 - 22:45

Ivan:

Hey toppers,

Wauw!!
    Leuk hoor al die verhalen en belevenissen. 't Is wel duidelijk dat jullie een erg boeiende en afwisselende reis maken. Geniet ervan!!

Groet Ivan

• 01 November 2009 - 09:09

FinnYvonneRené:

Geert je bier smaakte heerlijk en goed dat je aan de thee bent scheelt weer met de straat-BBQ. Als wij jullie verslagen lezen krijgen wij ook de kriebels. Geniet ervan en wij mailen weer.

Gr René, Finn en Yvonne.

• 01 November 2009 - 20:22

Dyanne:

wow, wat een mooie foto's.. ik wil ook naar zo'n bounty eiland!!!

Groetjes van ons allemaal