Miri - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu Miri - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu

Miri

Door: Geert en Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

18 Oktober 2009 | Maleisië, Miri

Hallo allemaal!

Vanuit een hostelletje in Miri, met de Australian MotoGP op de achtergrond een nieuwe posting. Bedankt voor al jullie leuke berichtjes en emails! Erg leuk om te lezen allemaal en op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes en roddels ;-).

Vandaag hebben we een relaxte zondag, nadat we afgelopen week vanuit Kuching naar Miri zijn gereist. Nadat we vorige week maandag nog een dag gerelaxed hebben in Kuching, zijn we dinsdag met de boot via Sibu naar Kapit gevaren. Kapit ligt aan de Batang Rejang, de belangrijkste rivier in de staat Sarawak. Het is een grote, brede en modderige rivier waarover bijna alle vervoer van vracht en personen gaat. De houtindustrie is nadrukkelijk aanwezig met gekapte bomen die over de rivier worden vervoerd naar de fabrieken, waar het uiteindelijk tot hardhouten planken verwerkt wordt. Het schijnt dat Maleisie een van de grootste exporteurs is van tropisch hardhout. Wij gingen gelukkig met een ‘express’ boot, een kruising tussen een bus en een trein, maar dan met vliegtuigstoelen. Met de airco op min tien, vaart hij met 80 p/u over de rivier. gezien de kou van de airco, is het beter aan de zijkant van de boot te gaan staan; betere temperatuur en een schitterend uitzicht op de binnenlanden van Maleisie. (wel goed vasthouden natuurlijk, er is geen reling) Het wordt dan wel een expressboot genoemd, maar de boot stopt bij ieder mogelijk dorpje of nederzetting om locals te laten opstappen of uitspringen. Voor hun is het de enige manier om ergens te komen met hun tassen vol handelswaar, boodschappen en speciale bestellingen (zoals hele auto-onderdelen en levende kippen!). In kapit zijn we een nachtje geweest, we konden niet verder de rivier op naar Belaga omdat het water te laag stond. Dus terug richting Sibu om vanaf daar met de bus door te reizen naar Bintulu. Die bussen noemen ze ‘express’ bussen die diensten hebben tussen de grotere steden en het werkt precies hetzelfde als de boot, opstappen waar je wilt ;-). Ook in Bintulu zijn we een nachtje gebleven en dat was meer dan genoeg. Dus door naar Miri, wat bovenin de staat Sarawak aan zee ligt. Hier zijn we donderdag aangekomen en het is een prima uitvalsbasis om andere nationale parken in de buurt te bezoeken. Zo zijn we vrijdag naar de Niah caves (grotten) gegaan. Met zijn vijven in de 4WD onder begeleiding van gids en eigenaar van de lodge, David. Een erg relaxte nieuw zeelander en oud-piloot die veel wist te vertellen over de omgeving en zichzelf, een soort David McKwek zeg maar! De Niah Caves bestaan uit een hoofdgrot en een grot met oude schilderingen. De hoofdgrot is groot en donker en zit vol met zwaluwnesten en vleermuizen natuurlijk. De nesten worden verzameld door bird nest collectors, deze mannen leven zelfs in de grotten in de maanden dat de nesten verzameld worden in primitieve tentjes met pannen om regenwater op te vangen! Via een donkere en lange doorgang kom je dan uiteindelijk bij de painted cave, waar eeuwenoude grotschilderingen te zien zijn. Maar die zijn sinds ze ontdekt zijn niet erg goed bewaard, dus slecht te zien. Nou ja, waarschijnlijk hadden ze eerder nog niet zo goede verf..

Op de weg terug had de bevlogen gids David genoeg tijd om iemand weg te brengen en nog een paar keer te stoppen onderweg, nadat hij ons op de heenweg al had getrakteerd op flesjes water, handdoekjes en Ranbutans (overheerlijk fruit, een soort zoete, grote lychees: aanrader!). Gelukkig voor ons besloot hij ook nog een bezoekje te brengen aan een longhouse. Dit zijn lange huizen, tientallen aan elkaar, met een gemeenschappelijke gang of veranda, waarin de lokale stammen gezamenlijk wonen. Dit longhouse was ongeveer 20 minuten van de hoofdweg af en opeens begrepen we waarom de enthousiaste David in een 4wd reed! Van een weg is niet echt sprake, maar wel van heuvels, zand en kuilen! In het longhouse dat we bezochten wonen mensen van de Iban stam. Stel je hierbij geen achtergebleven koppensnellers voor; deze mensen zijn normal gekleed, hebben auto’s, de nieuwste mobiele telefoons en schotels om TV te kijken. En de kids lopen allemaal in voetbalshirts van engelse clubs en spelen badminton en volleybal. Verder hebben veel bewoners werk in de olie industrie of werken op het land van de Iban. Interessant om te zien dat ze met zoveel mensen bij elkaar een gemeenschap vormen.

Gister hebben we nog een andere jungletocht ondernomen in het national park Lambir Hills. Via een zwaar stijgend en dalend pad kwamen we langs verschillende watervallen(tjes). De eerste waterval wordt door de bevolking van Miri bezocht om te zwemmen en te BBQ-en. De mensen zijn hier zo vriendelijk dat ze ons ook een bord met kippenpoten gaven, heerlijk!

Intussen reizen we sneller dan we verwacht hadden, dus hebben we een vlucht geboekt naar Kota Kinabalu, dat ligt in de staat Sabah, boven Sarawak en Brunei. Daar willen we nog naar het mount Kinabalu national park, waarschijnlijk hebben we daarna wel genoeg jungletrekking gedaan. Inmiddels zijn we er wel achter wat het verschil is tussen vakantie en reizen: van reizen word je moe ;-). Maar we klagen absoluut niet, we hebben het prima naar onze zin. Zeker nadat we vandaag Rossi 2e hebben zien worden en de kans bestaat dat hij volgende week in de MotoGP van Maleisie wereldkampioen wordt als wij (hopelijk) op de tribune zitten! Heerlijk reizen!!!!!

We houden jullie op de hoogte, tot de volgende keer,

Liefs Geert en Annemieke

PS Daan: ik heb mijn heerlijke witte sneakers meegenomen. Helemaal top, al veel aangehad ;-) !!

• 18 Oktober 2009 - 10:46

Mat:

Hoi! we zijn weer op de hoogte. Het is hier zondagmiddag, de zon schijnt en we komen bij van Peters verjaardag met de vrienden! Het was erg gezellig maar misten toch 2 gezellige personen!
    Wat een reis zeg, al heel wat gezien zo te lezen, super hoor.
    Ik ga morgen skieen...met mn 3 collega's en dinsdag tm donderdag gaan Peter en ik naar Maastricht..een kleine Holland reis;-)
    We hebben ondertussen hier de Aussie GP aanstaan,(denk dat Rossi 2de wordt haha) Maar volgende week strak aan de tv zitten op jullie te spotten!
    hele dikke kus voor jullie xxx

• 18 Oktober 2009 - 12:59

Thea:

He hallo wat fijn om te lezen dat jullie het reuze naar jullie zin hebben. Zo te lezen zien jullie echt veel. En gaat het daar wel wat anders dan hier. Super om jullie verhaal te lezen. Groetjes van Gert, Thea, Leon, Nikki, Elmer.

• 18 Oktober 2009 - 22:59

Theresia:

He Avonturiers,
    weer een heleboel mee gemaakt zo te lezen!! Jullie beginnen al helemaal vaktaal te schrijven. Zoals Mat al schrijft, een hele gezellige verjaardag gehad, maar we missen jullie wel hoor!! Ook even die belangstellende smsjes! Fijn dat we jullie zo wel goed kunnen volgen en al deze verhalen kan je straks niet eens allemaal in een avond vertellen.
    Een dikke zondagavond knuffel (of eigenlijk is het al maandagochtend vroeg) voor jullie. Wij gaan genieten van een weekje herfstvakantie (en zo is het weer hier ook.... wind, regen, zon, wind, regen enz.)
    liefs Theresia

• 19 Oktober 2009 - 12:23

Annemieke En Geert:

we hebben nog wat foto's toegevoegd!Soms is het internet te traag of de pc te oud...

• 20 Oktober 2009 - 15:35

Oomkoopentantegre:

hooi, we hebben vanuit onze caravan aan de moezel in duitsland jullie reisverslag gelezen. we genieten mee van julllie onderneming en wensen jullie verder een voorspoedige reis. tot het volgende verslag.
    groetjes

• 20 Oktober 2009 - 19:51

Anita&Mark:

Hallo Geert en Annemieke,
    Ik kreeg jullie link van mijn ouders; oomkoopentangegre. Leuk hoor om alles te lezn over jullie reis. We gaan het ook zeker volgen. Wij zijn zelf ook in Singapore en Maleisie geweest. Gaan jullie ook nog naar de Cameron Highlands? Wij vonden het erg leuk. Je kunt er ook erg leuke (jungle)tochten maken langs theeplantages. Leuke guesthouses en lekker eten overal.
    Veel plezier en goeie reis verder.

• 22 Oktober 2009 - 19:10

Hans & Gineke:

Gevonden!!
    Wat gaaf om jullie verhalen te lezen....en wat zien jullie veel! Wauw!
    Heel veel plezier en we hebben ons aangemeld voor de emailservice! ;-)

Genieten!
    Liefs Hans en Gineke