Noorwegen! - Reisverslag uit Langesund, Noorwegen van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu Noorwegen! - Reisverslag uit Langesund, Noorwegen van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu

Noorwegen!

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

16 Mei 2018 | Noorwegen, Langesund

Mocht je bij Noorwegen meteen denken aan sneeuw en kou, think again. Afgelopen week was het fantastisch lekker zomer weer!! Oslo was onze eerste kennismaking met Noorwegen, maandag kwamen we daaraan. Precies op tijd om dinsdag de verjaardag van Isabel te vieren! Onze grote meid is vijf jaar geworden. Dat moet worden gevierd met vlaggetjes en ballonnen, cadeautjes zoeken in de camper en natuurlijk taart halen bij de bakker. Verder vandaag prima vermaakt op de camping, met een mooie speeltuin en een speeldorpje. Savonds de BBQ aan, het lijkt wel vakantie hier!
De volgende dag zijn we zomers Oslo in gegaan. Niet met de fiets deze keer, dat was te ver, maar met de bus. Half uurtje in een bus die al behoorlijk warm aan het worden was. Maar wel meteen midden in de stad eruit en op pad. Koffie in een verlaten haven bij een Foodhal, een plek waar je Chris Zegers met Drieopreis tegen zou kunnen komen. Ons werd verteld dat de dame die werd geïnterviewd door een camerateam en door drie man werd beveiligd de minister president van Noorwegen was! Oslo is verder een mooie stad, met veel parken en veel groen. Een rustige stad met veel bezienswaardigheden als het opera huis waar je op het dak kunt klimmen, drukke winkelstraat richting het paleis van de koning. Daar kwam net een geblindeerde auto aan met een keurige dame erin, de koningin lijkt ons. Leuk om welkom geheten te worden door zo’n commitee, we voelen ons vereerd.
Die avond gaan we verder, een klein stukje maar, naar een plek bij de grote ski springschans bovenop de berg. Het is hier een soort Thialf van het schansspringen, veel historie en overal sporters aan het trainen. Vandaag is het schiettraining. Van hieruit hebben we een geweldig uitzicht over Oslo. Isabel kan lekker rondfietsen daar en alle trappen op en aflopen. Dat laatste gaat Lise ook uitstekend af.
Warm gelopen voor de fanatieke wintersporten gaan we de volgende dag door naar Hamar. Langs de Noorse tempel van het schaatsen, het Vikingsschip. Het lijkt inderdaad op een schip die op de kop ligt. Hamar ligt mooi gelegen aan het langste meer van Noorwegen, het Mjøsa meer. Op het eerste gezicht lijkt er niet veel te beleven, maar het weer is goed en we blijven nog even hangen bij een speettuintje aan het meer. Als we iets verder rijden komen we bij een geweldige plek aan het water uit! De hele middag en avond genieten van het weer en het strandje. Geweldig! Geert kon er nog even hardlopen en daarna snel het water in en uit. Koud! Samen met Isabel ‘kontjedip’ en hup naar de kant. Morgen staat Lillehamer op het programma, de plaats van de olympische spelen in de winter van 1994.
Het centrum van Lillehammer lijkt op die van een Zwitserse wintersportplaats. Ook nu is het er gezellig, maar we hebben helaas niet de beste dag uitgekozen met het weer. Naar boven dan maar, naar het tweede deel van de schansentoernee, de schans van Lillehammer. Net niet zo indrukwekkend als Hamar, maar ook hier gaan we niet vanaf. De sneeuw is bijna allemaal net gesmolten, maar ook als er geen sneeuw ligt kan er worden getraind. Door de professionals. Ons idee was om hier te blijven, maar na een relaxte middag doorgebracht te hebben in de camper, hadden we het ook wel gezien. We kunnen nog net zo goed een stukje verder. Een krappe twee uur later liggen Geert en Isabel in de golven, reuze glijbaan en wildwaterbaan van het zwembad van Raufoss. Hier kunnen we ook overnachten. Goede keuze om verder te gaan!
Weekend! Al merken wij daar niet zoveel van. De winkels zijn hier de hele week open, van vroeg tot laat. En ons ritme heeft met dagen in de week weinig van doen. Wij gaan verder door naar beneden, richting Zuidkust van Noorwegen. Tussenstop in Notodden, met een fantastische plek aan het meer. Geweldige plek voor de meiden om steentjes te zoeken en in het water te gooien. Wat is het landschap toch ontzettend mooi in Noorwegen! Hier zouden we wel een paar nachten kunnen blijven. Het lijkt mooi weer te blijven. Dat valt de volgende dag iets tegen en na een rondje hardlopen, met bijbehorende kontjedip in het koude water, en een rondje spelen in de pas ontdekte speeltuin besluiten we de tijd nuttig te besteden en verder te gaan. Door naar de kust en het mooie weer. Onderweg tussenstops bij de staafkerk van Heddal, de bekendste van Noorwegen, en een van de sluizen van het Telemark kanaal. Mooi allemaal om te zien, maar het zijn niet de hoogtepunten van onze reis. Wij onthouden juist de mooie momenten met elkaar, schatzoeken met schatkaarten die Isabel zelf gemaakt heeft. Rennen en Kiekeboe doen met Lise. Lekker rijden door het mooie landschap met twee slapende meiden achterin.

Inmiddels zijn we aangekomen aan de kust. We staan nu bij Langesund op een rustige camping. Ons plekje heeft vrij uitzicht op de baai, met een zee als een spiegel en een perfect zandstrandje. Het water is nog steeds koud, maar minder koud dan de meren met het smeltwater uit de bergen. Met de temperatuur van vandaag boven de 25 graden hebben we toch nog even gezwommen. Morgen wordt het boven de dertig. Hier blijven we een paar dagen, wat een geweldige strandvakantie! Wie had dat gedacht in Noorwegen!!

• 16 Mei 2018 - 14:28

Elmar:

Geweldig zo te lezen hoe het jullie in Het mooie Noorwegen vergaat. Zijn jullie nog bij het plaatsje Lom geweest? Is erg leuk mede om dat dit het droogste dorpje is qua regen van Europa... geniet nog lekker van jullie vakantie

• 16 Mei 2018 - 16:23

Ina:

Super dat jullie zo genieten samen, leuk om zo een beetje met jullie kunnen meereizen.

• 17 Mei 2018 - 11:54

Gré En Koop:

Weer een mooi verhaal over een erg fijne vakantie !

• 20 Mei 2018 - 11:09

Marije:

Wauw, leuk verhaal en heerlijk met zulk weer!