Langs de Zuidkust - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu Langs de Zuidkust - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu

Langs de Zuidkust

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

21 Mei 2018 | Noorwegen, Stavanger

Hallo allemaal, tijd voor een nieuwe update vanuit het zonnige noorden. Afgelopen week zijn we langs de zuidkust getrokken. Het is de afgelopen week ontzettend mooi weer geweest, we hebben er meteen maar onze zomervakantie van gemaakt! :). De eerste halte aan de kust was Langsunden, waar we 3 nachten zijn gebleven. De plek was geweldig met uitzicht op de uitgestrekte zee waar we konden zwemmen en een zandstrand om te spelen. Beter wordt het niet!

Woensdag zijn we uiteindelijk verder gegaan, verder langs de kust. Dit stuk wordt ook wel Noorse Riviera genoemd en we snappen heel goed waarom! Onderweg komen we een paar leuke dorpjes tegen. Allemaal witte houten huisjes tegen de heuvel gebouwd en langs smalle weggetjes rijden we naar beneden. En achteruit weer omhoog als blijkt dat we niet verder kunnen met de rijdende hut. Een tussenstop bij een mooi zwemmeertje middenin het stadje Tvedestrand. Ook wel de knipoog van de zuidkust genoemd. Prima.

Het is ook tijd om alle voorraden weer bij te vullen en in de supermarkt wordt taart uitgedeeld vanwege de Nationale feestdag morgen, gelukje. Die smaakt uitstekend, jammer genoeg vonden de dames dat ook.. Op Syttende Mai (zeventien mei) wordt de Noorse onafhankelijkheid gevierd. Wij vieren dat de volgende dag met de Noren mee in Risør, ook zo'n typisch wit kustplaatsje. Eerst scoren we nog even een Noors vlaggetje.

Denk bij feestdag niet aan Koningsdag in Nederland, met een hossende verklede mensenmenigte op een plein. Feest in Noorwegen wordt, net als autorijden en campingregels, zeer serieus genomen. Het salut (salutt) klinkt om zeven uur s'ochtends, gevolgd door het hijsen van de vlag (flaggheising), kransleggen (kransenedleggelse) en samenzang (allsang). Nou ja niet helemaal samen, wel zonder ons. (Het Noors is zo lastig niet met een beetje kennis van Engels, Duits en wat goede wil). Wij sluiten om 10 uur aan voor het hoogtepunt van het feest, een optocht door de straten van het dorp. Dat betekent met de hele familie in je beste kleren, bij voorkeur de klederdracht van je regio, kijken naar de stoet van mensen die voorbij trekt. Ook hier een strikte volgorde met blaaskapellen en alle schoolklassen uit het dorp. Daarna met onze pasgescoorde vlaggetjes erachteraan. Voor Isabel het hoogtepunt van de optocht. Een behoorlijke vrome optocht leek het ons, alleen af en toe verstoord door middelbare scholieren die met de Russ het einde van hun schooltijd vieren. Drie weken lang allemaal opdrachten uitvoeren in een blauwe of rode overall. Zo komen we een groep tegen op de rotonde met een bord, toeteren voor een slok. Toet! Skål!

Smiddags doet Isabel mee met oude folklore spelletjes. Nu blijkt dat wat wij Oudhollandse spelletjes noemen, ze dat hier ook gewoon doen, traditie?!? Denk aan zaklopen, ringwerpen en blikwerpen, hiermee scoort ze genoeg bonnetjes om een zakje snoep te hengelen. Goed gedaan! Met een fantastisch lekker schepijsje en knakworst in een soort wrap hebben ook wij goed meegedaan met de tradities hier.

Genoeg gefeest, on the road again. Die middag rijden we door en komen we bij een camping aan één van de bekendste stranden van Noorwegen. Sjøsanden is 30 meter breed en bijna een kilometer lang en is een van de langste aan de zuidkust, al ligt het er nu nog wat verlaten bij. Maar het strand is heerlijk en Lise vindt meteen al een kaak van een eland. De camping is erg druk en gezellig, maar het belangrijkste voor de meiden is waar de speeltuin is. Izzy op de fiets er naartoe, Lizzy erachteraan op haar laarsjes en het liefst een muts zelf opgezet. Dan pas kun je echt op pad.

Vrijdag kijken we in het stadje wat er eerst een beetje verlaten bij lijkt te liggen, maar zodra we in het oude centrum zijn blijkt het opeens een super leuk en druk stadje te zijn. De terrassen zitten vol met koffie en bierdrinkers. De Noren nemen het er goed van. Wij gaan nog even naar het prachtige strand en dan verder, onderweg naar het meest zuidelijke puntje van Noorwegen, Lindesnes. We overnachten daar met schitterend uitzicht op de vuurtoren die we die avond nog beklommen hebben en de eindeloze zee. Met een beetje fantasie zien we Denemarken liggen. Dichterbij Nederland gaan we de komende weken niet meer komen.

De volgende dag worden we wakker met weer dat schitterende uitzicht. Wat is Noorwegen toch een ontzettend mooi vakantieland. Hier gaan we nog wel een keer weer komen. Vandaag trekken we verder en rijden we het laatste stuk langs de kust tot aan Stavanger. Een tussenstop in een stadje daargelaten (Flekkefjord), rijden we mooi door tot we einde van de middag bij toeval op de stadscamping van Stavanger aanbelanden. Het nabijgelegen Zwembad slaan we deze keer over, we gaan lekker borrelen aan de vijver waar druk omheen gesport wordt. Dát gaan Isabel en Geert de volgende dag ook doen.

Hardlopen en bootcampen rondom, een ronde van 3km! Daarna de stad in die dichtbij is, we kunnen op de fiets! Perfect. Stavanger is groot geworden door de olie -en gashandel en hoewel het hier niet aan land komt, draait hier alles wel om. Naast het oliemuseum is een superleuke speelplaats gemaakt van zeeboeien, oude pijpleidingen en sleepkabels. Super om te spelen en te lunchen! Door maar weer, via de dom en de haven naar het oude gedeelte van de stad. Witte, houten huisjes die dicht tegen elkaar gebouwd zijn. Leuk om te zien, al kan de stad verder niet zoveel boeien. Misschien komt het omdat het eerste pinksterdag is, maar het is vrij rustig en niet echt gezellig. Smiddags rijden we door, eerst langs de Sverd i fjell, drie enorme zwaarden in de rots. Dit symboliseert de plek waar Noorwegen een koninkrijk werd in 872. Gelukkig verkopen ze ook weer heerlijk schepijs, aardbei is favoriet bij Isabel, salted caramel bij Annemieke.

We nemen de eerste keer deze reis een veerpont met de camper, hoogtepunt van de dag volgens Isabel, en komen het fjordenland van noorwegen binnen. We overnachten op een schitterende plek aan het begin van het Lysefjord. Lekker picknicken aan het water, op de mooie stenen banken, stevige maaltijd, vroeg naar bed want morgen wacht de grootste uitdaging tot nu toe, de klim naar de Preikestolen! Daarover later meer.

Oh ja, we hebben foto’s van de eerste week toegevoegd. Kun je checken bij de vorige verhalen, overige fotos volgen snel!

• 22 Mei 2018 - 07:27

Albert En Ineke:

Wat een belevenissen allemaal. Mooi dat je foto's hebt gepost. Hebben we er een beetje een beeld bij. :-)
    Het begint hier al bijna te kriebelen om Scandinavië eens aan te doen met vakantie.
    Jullie zijn in ieder geval goede ambassadeurs! :-)

• 22 Mei 2018 - 18:20

Lammy En Roelof:

Mooie belevenissen allemaal.
    En ook even tussen door op z"n hollands fietsen en genieten van het prachtige weer.

Groet uit Beilen

• 25 Mei 2018 - 15:05

Gré En Koop:

Als je de verhalen leest lijkt het of jullie met het weer in het zuiden vakantie houden. Geniet er van.

• 28 Mei 2018 - 15:40

Ina Lanting:

Prachtig al die mooie verhalen, fijn dat jullie zo genieten met elkaar. Nog veel plezier de komende tijd

• 30 Mei 2018 - 13:33

Henny En Martin:

Hoi Annemieke en Geert en meisjes.
    Wat maken jullie een hele mooie reis!
    En zeker ook mooie verslagen, we “reizen”
    met jullie mee! Heel veel plezier!!
    Groetjes uit Frankrijk (nu).