Van Deense Hygge naar Zweedse Fika - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu Van Deense Hygge naar Zweedse Fika - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu

Van Deense Hygge naar Zweedse Fika

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

09 Mei 2018 | Zweden, Malmö

Nadat we het Deense land verlaten hebben zijn we de afgelopen week verder gereisd langs de Zweedse Westkust omhoog. Als eerste stad komen we langs Malmö, die we voor de gelegenheid overslaan. Dat is vanuit de camper prima te zien. Het zag er niet echt hyggelig uit, zoals de Denen het noemen. Hygge is hun woord voor iets wat wij gezelligheid zouden noemen. Onze camper laat zich zo het beste omschrijven na de make-over met vloerbedekking, gordijntjes en kleden. Reuze hyggelig. De camper kan ook worden omschreven als een ontplofte, roze meidenbus, maar dat kan ook niet anders natuurlijk.

Het eerste gedeelte van de kust is niet echt spectaculair. De dorpjes waar we doorheen komen zijn leuk, huisjes allemaal rood geverfd met een witte kerk in het midden. De meiden maakt het niks uit, zij vermaken zich prima achterin met zijn tweeën. En spelen bij de speeltuintjes waar we langskomen. Geeft ons de tijd voor een Zweeds Fika momentje, koffie met iets lekkers. Daar doen we graag aan mee!

Op pad maar weer, we hebben op Kopenhagen na nog geen twee dagen op dezelfde plek gestaan, en dat gaan we hier ook niet doen. Onderweg langs Helsingborg, een leuk stadje tegenover de Deense kust, met een groot fort uitkijkend over de zee. Vanuit hier gaat de veerpont naar Denemarken en het is het gebruik om met een retourtje de hele dag heen en terug te varen. Onderweg gebruik makend van de tax-free mogelijkheden. Het lijkt ons beter om dit gebruik even over te slaan, maar met een andere Scandinavische gewoonte mee te doen, ijs eten! Heerlijk! Het weer is goed deze week, overdag is het goed te doen met een lekker zonnetje, savonds wordt het frisser, maar nooit koud.

Het is vandaag lekker weer en we willen niet te lang rijden. Eindbestemming is een camping vlakbij Göteborg, morgen kunnen we dan op de fiets de stad in. Wij vinden het niet ver overigens, de jongen bij de camping keek bedenkelijk dat we dat stuk gingen fietsen. Half uurtje maar! Alleen het eerste stuk heuvelachtig, maar verder prima te doen langs de Zweedse fietspaden. Göteborg is een geweldige stad! Erg mooi om doorheen te gaan met veel bezienswaardigheden. Hoewel we soms wederom het idee hadden dat we zelf de bezienswaardigheid waren. Met 1 slapend meisje voorop en 1 slapend meisje achterop de fiets hebben we steeds veel bekijks. Nog even Fika in het koffietentje in het park, en hup naar de camper. Door maar weer. De kust tot aan Noorwegen is echt prachtig en dat willen we graag zien. De hele kust verandert hier al, met meer rotsen en flinke inhammen (Sunds) van water in het land.

Door naar Marstrand, een prachtige plek met veel rotsen. Isabel kon er geweldig op avontuur, steeds verder over de ronde rotsen langs het water. Wat een ontdekkingstocht. Hier nemen we de volgende dag ook het pondje naar de overkant. Daar kunnen we eindelijk het grote kasteel beklimmen wat we al de hele avond hebben gezien. Carlsten Faesting is het kasteel van een koning geweest en ligt bovenop de heuvel, een flinke klim. Verder is er ook genoeg te beleven hier, het autoloze plaatsje lijkt een populaire Zweedse bestemming voor een weekendje weg. Met de zon erbij is dit voor ons ook een heerlijke vakantieplek! We zijn al flink Scandinavisch bruin aan het worden, vooral ons gezicht bruint, de rest is meestal bedekt met kleren. Op de kade een lekkere fish en chips gescoord en we zijn good to go!

De laatste stop in Zweden is Smogen. Hier staan we aan een kleine baai, met uitzicht over de zee en rotsen. Prachtige plek om op avontuur te gaan en kwallen te vangen! De houten boulevard langs de baai van Smogen is schitterend, hoewel het nog rustig is en vroeg in het seizoen. Dit stuk zweden is echt een aanrader en ik denk dat we hier nog wel eens weer komen. Voor ons is het tijd om verder te gaan, door naar Oslo, waar we gister zijn aangekomen. Het lijkt de hele week volop zon te zijn met temperaturen boven de 20 graden. Het meertje bij de camping is nog vrij koud kwamen we achter, of zoals een dame tegen ons zei toen ze ons in badkleding en met zwemband om zag lopen, vorige week lag er nog ijs op het meertje hoor. Ok, even nog niet zwemmen dus!! Dat verklaart ook meteen de bergen sneeuw die op het gras liggen.

Vandaag (dinsdag) is een bijzondere dag, Isabel wordt 5! Vanochtend op de fiets naar de bakker om een lekkere taart uit te zoeken en vanavond BBQen. Morgen gaan we Oslo verkennen. Tot snel!!

• 10 Mei 2018 - 20:24

Mat:

Toppie en op het weer zag ik idd mooie temperaturen!! Genieten maar!dikke kus

• 14 Mei 2018 - 07:26

Albert En Ineke:

Wat een leuke reisverslagen. Missen alleen de foto's! :-)

• 14 Mei 2018 - 16:33

Puck:

Hi lieverds, wat leuk om te lezen en heerlijk geschreven. Lijkt wel een roman. Blijf intens genieten van al het moois en dan drinken we in juni een borreltje samen voor nog meer verhalen!

• 14 Mei 2018 - 18:19

Gré En Koop:

Hallo, lieve mensen,
    wat een leuk verslag van jullie reis tot nu toe. we hebben het verhaal met belangstelling gelezen en vinden het fijn dat het met de kindjes ook lukt. jullie zullen intussen wel alweer ergens anders zijn. hopelijk is het weer daar ook goed. goeie reis verder en liefs van ons.

• 16 Mei 2018 - 05:48

Sanne: