Kiwi Island - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu Kiwi Island - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Annemieke Geert - WaarBenJij.nu

Kiwi Island

Door: Geert en Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

09 Januari 2010 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hey!!!

Vanuit een gezellig toeristisch Queenstown onze eerste echte update van Kiwi Island, uiteraard met foto's!!!
Na een heerlijke relaxte warme kerst in Christchurch, zijn we rustig aan begonnen in het Zuidereiland van Nieuw Zeeland. Aan 2e kerstdag doen ze hier niet echt, misschien shoppen om de kerstcadeaus te ruilen maar verder niet echt, dus zijn ook wij maar vertrokken. Eerst richting Banks Peninsula, waar we gelijk ontdekten hoe schitterend NZ is! Banks Peninsula is gevormd door 2 vulkanen en dat is nog in het landschap te zien. Vele bergen en baaien met ruige rotsen. Op zondag, de 3e kerstdag die jullie wel hadden, zagen we van Banks Peninsula niet meer dan een mistbank. Jammer van de uitzichten, maar gelukkig hebben we de foto's nog. Daarna door richting Timaru, een plaats aan de oostkust waar we hebben overnacht. De volgende ochtend zijn we via de rozentuin doorgegaan naar lake Tekapo! Dit is een onwijs mooi meer dat zijn schitterende blauwe kleur dankt aan resten van rotsen die door de gletsjer zijn afgeschraapt. Het meer is omringt met besneeuwde bergtoppen die je al in de verte ziet opdoemen. Hier was een leuke inspannende wandeling vanaf de camping naar de top van Mount John, waar je schitterende vergezichten had over het Lake en besneeuwde bergtoppen! Mooi, dus bij het meer in de buurt nog een dagje gebleven op een basic camping, waarom stromend water uit een kraan als je gewoon een riviertje of een meer hebt. Wel lastig je camera opladen, want die is zo leeg bij al die mooie uitzichten!

Woensdag zijn we doorgegaan naar de hoogste berg van NZ: Mount Cook. Vanaf de look-out bij Lake Pukaki was hij nog geheel in de wolken. Maar hoe verder we over de MT Cook road dichterbij kwamen klaarde het steeds meer op en kwam de berg meer in zicht. 's Middags nog genoeg tijd om een mooie wandeling door de Hooker Valley richting de voet van mt Cook te maken. Onderweg langs gletsjermeren met drijvende ijsschotsen, smeltwaterrivieren en een heuse gletsjer in zicht. 's Nachts was het zoveel opgeklaard dat de sterrenhemel heel goed te zien was met als gevolg dat het steenkoud was. Ach vergeleken met die -15 van jullie... Oudjaarsdag weer richting mt Cook voor een wandeling in de Tasman Valley en eentje naar Kea point waar je in de buurt van echte gletsjers kwam en de sneeuw van de ebrg zag donderen. Toch nog een beetje oud en nieuw, net het geluid van knallende melkbussen. Vanaf de camping hadden we schitterend zicht, maar om dit een speciale, nooit te vergeten oud en nieuw te maken, hebben we het uitzitten aan de voet van mt Cook gedaan! Volle maan, heldere hemel, aangename temperatuur en helemaal alleen met zun tweetjes! En om 12uur precies, helemaal niks! Heel byzonder om met rust en stilte een nieuw decennium in te reizen. Daarna bleek dat we gewoon in de bergen een prima bereik hadden :), leuk!

Nieuwjaarsdag geen laffe oliebollen, familie of Garmisch-Partenkirchen voor ons, maar weer onderweg. Een tussenstop in Alexandra en op naar Oamaru, weer aan de oostkust. 's Avonds gekeken hoe de zeldzame yellow-eyed pinguins het strand bestormden (met z'n tienen). Zondag op zoek naar de blue pinguin kolonie maar in plaats daarvan zagen we een aantal zeehonden en zeeleeuwen die heerlijk op een verlaten pier lagen. Heel leuk en apart om die in het wild te zien liggen zonnen. Ze liggen heel relaxed maar kom niet te dicht bij.. het zijn geen huisdieren.

Via worlds steepest street in Dunedin getoerd naar Otago Peninsula. Dit is een schiereiland aan de oostkust bij Dunedin en hier huist de enige albatroskolonie op het vaste land. Zeldzaam, dus entree en dus maar proberen om ze van achter het hek te spotten. Met een spanwijdte van 3 meter moet de albatros tussen de meeuwen wel opvallen: Gelukt!!Ondertussen ook nog wat zeehonden en pinguins meegespot. Maandag begon de regenachtige dag tijdens onze wandeling, dus er maar een cultureel dagje van gemaakt. Verkleumd het museum van Dunedin ingedoken voor wat Maori-culturele achtergrondinfo. Door naar Kaka point in de Catlins aan de scenic coastal route, waar het ook regende. De volgende dag was het weer iets beter zodat we de scenic southern route konden rijden. Onderweg kom je langs allerlei wandelingen, uitzichtspunten en andere sehenswurdigkeiten. Het is hier dan wel zomer, maar regen schijnt hier bij de zomer te horen. De dag geeindigd vlakbij de Mc Leans falls, zodat we de volgende morgen zo weer door konden. De zuidkust verder langs getoerd: via nugget point, met mooie ruige golven die op de rotsen slaan en die dag geen dolfijnen naar slope point, wat het meest zuidelijke puntje van het zuidereiland van NZ is! Uiteindelijk nog even wat kilometers gemaakt want het regende toch en bij lake Monowai uitgekomen, een mooi meertje met een basic gratis camping. Jammer van de sandflies, iets groter dan de fruitvlieg maar irritante bijters. Snel door

Door naar Milford Sound waar we donderdag aankwamen. Milford Sound is eigenlijk een fjord, een inham van de zee in het land. De bergen zorgen ervoor dat het hier erg regenachtig is, meer dan 200dagen per jaar regen, samen goed voor een 8000mm. Zo ook donderdag! Eenmaal boven, na een zware klim op de key summit, zeikenat gehageld, koud en geen reet te zien. Dit is de laatste keer dat we proberen in de regen een mooi uitzicht te bewonderen... De volgende dag hadden we geluk, de mooiste dag in weken met zon! Toen zag je pas hoe schitterend mooi het landschap was met hele hoge ruige met sneeuw bepoederde bergen!! De enige manier om de sound te bekijken is per boot, dus een cruiseschip geboard. Die vaart je in 2,5 uur langs de steile bergwanden, watervallen die spontaan ontstaan na regenbuien en de hoge Mitre peak. Leuk! Net als de dolfijnen die schijnbaar met ons meegezwommen hebben. In ons heerlijke busje terug naar de camping, waar het hete water
houtgestookt is, de keuken te klein, de generator en de enige electriciteit om 22.30 uitgaan en je kunt kiezen uit this way or that way :). Vreemd maar gezellig! Vanmorgen wakker geworden door de regen en door de mist en zonder zicht teruggetoerd..hoe lucky waren wij gister!

Nu zijn we in Queenstown, de thrillseekers hoofdstad van NZ. Je kunt hier paragliden, bungeejumpen, jetboaten en nog meer dingen die je niet kunt bedenken. Vanuit hier gaan we langs de westkust naar boven, via de gletsjer door naar de bovenkant van het zuidereiland. Maar straks eerst nog even langs het rugby-toernooi hier in de stad.

Dit was weer een heel verhaal, veel plezier met lezen en leuk dat jullie gezellig met ons meereizen!!

Bedankt voor al jullie nieuwjaarswensen en hopelijk komt er de komende maand geen elfstedentocht!!

Cheers Geert en Annemieke

• 09 Januari 2010 - 03:41

Annemieke En Geert:

Hey,

er volgen meer foto's, maar het uploaden schijnt hier niet super te werken! Cheers

• 09 Januari 2010 - 09:00

Oomkoopentantegre:

Hoi, we hebben weer genoten van jullie reisverslag. We 4ren vandaag het heuglijke feit dat jullie oom 70 jaar wordt. maar er zullen niet veel mensen meevieren want het wordt bar en boos weer en de wegen zijn bijna niet schoon te houden. het strooizout is ook bijna op. dus dat doen we later een keer dunnetjes over.de 11stentocht komt er niet want het ijs is heel poreus dus niet betrouwbaar.we houden het maar bij schitteren-de wandelingen in de sneeuw. jullie fotos zijn ook weer adembenemend. we ensen jullie nog een goede reis verder en be careful. XXX

• 09 Januari 2010 - 11:25

Theresia:

Ook via deze manier nogmaals alle goede dingen, geluk,liefde enz. toegewenst voor 2010!!! Zo die ervaringen pakken ze jullie niet meer af. Wat zullen jullie straks moeten aclimatiseren.... elkaar weer delen met al die andere mensen. En wat zullen jullie slank terug komen van al die wandelingen. Helemaal top. Heel veel plezier nog, wij zijn de dagen al aan het aftellen.... jullie nog niet zeker.
    Liefs Theresia en kids.

• 09 Januari 2010 - 15:39

Marleen En Agnes:

hey,
    Wat hebben jullie weer veel gezien. Klinkt allemaal erg mooi. Veel plezier nog de laatste maand.
    Groetjes,
    Marleen en Agnes

• 09 Januari 2010 - 15:57

Tante Klaasje:

Hoi Jogelui,
    De Beste wensen voor het nieuwe jaar veel geluk en liefde samen toegewenst.
    Het is weer een mooi verslag t'jonge wat zien jullie veel.
    Geniet er maar van en ik geniet met jullie mee.
    Tot volgende keer.
    Hartelijke Groeten tante Klaasje doeiiiiiiiiii.

• 09 Januari 2010 - 18:21

Chris En Diny:

Geweldig wat jullie weer allemaal gezien hebben.
    En dan die mooie foto"s.
    Wij wensen jullie ook nog een heel gezond en liefdevol 2010.Groetjes.

• 09 Januari 2010 - 18:23

Albert En Ineke:

Hé kilometervreters.
    Ook nog de beste wensen voor 2010 toegewenst vanaf de Kooyplasse.
    Het is weer een heel reisverslag met veel belevenissen. Wist niet dat het in Nieuw Zeeland zo vaak regende. Verheugen ons op de rest van de foto's. Liefs van ons en tot over 29 dagen.

• 11 Januari 2010 - 10:21

Cees (electrabel):

Gelukkig Nieuwjaar!!!!!!!!!!!!!

• 13 Januari 2010 - 10:38

André En Geke:

Hoi Geert en Annemieke,

Jullie laatste verslag net weer gelezen, hardstikke leuk. Wat zal dat inderdaad een "rare" ervaring zijn om tijdens de "rutsch" naar het nieuwe jaar geen knallen te horen danwel pijlen de lucht in zien gaan. Veel plezier nog en we wachten wel weer op het volgende verslag.

groeten uit een koude Steenwijk (-5)

• 13 Januari 2010 - 12:03

Marije & Bjorn:

Aaaahh, we willen weer terug!
    Wat is Nieuw-Zeeland toch mooi. Geniet ervan!

• 20 Januari 2010 - 09:52

Oomkoopentantegre:

hoi wat weer een schitterende route en wat een verschillende be-levenissen. hier is alls ok. we hebben inmiddels al 4 weken sneeuw en hebben de eerste dagen ook op ijzers gelopen. de dagen worden wel al weer langer dus we kijken uit naar het voorjaar. maar time flies zoals jullie ook ervaren, dus geniet nog van de laatste 2 weken en wees voorzichtig.
    XXX

• 31 Januari 2010 - 12:45

Geert En Annie:

Ha die Geert en Annemieke, wat maken jullie toch een mooie reis, en jammer dat het er bijna op zit.
    Het is geweldig om dit allemaal te lezen, het reageren is wat laat maar we denken vaak aan jullie.
    Veel plezier nog bij het laatste deel en vooral een goeie thuisreis.
    groetjes Geert en Annie